ANNA MEIDÄN AUTTAA SINUA
Tervetuloa Viasatin asiakaspalvelun sivuille. Olemme koostaneet valmiiksi ohjeita ja vastauksia useimmin esitettyihin kysymyksiin, sivuilta löytyy myös ohjevideoita ja kirjallisia ohjeita. HUOM
Mikäli asiasi koskee Viaplayta, ota yhteyttä Viaplayn asiakaspalveluun. Jos asiasi koskee Elisa Viihde Aitio palvelun aktivointia Viaplayn yhteydessä, olethan yhteydessä Viaplayhin tai Elisaan. 3.12.2020 alkaen Viaplay muuttuu Elisa Viihde Viaplayksi ja kaikilla Viasatin asiakkailla, joilla on Viaplay, tulee näkymään Elisa Viihde Aition sisällöt automaattisesti.
NÄIN KÄYTÄT VIASAT OHJELMAKIRJASTOA
SUOSITUT OHJEKIRJAT
OHJEKIRJAT
LASKUT & LOMAKKEET
SUOSITUT OHJEKIRJAT
FAQ
IRTISANOMINEN
Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana.
Mikäli asiakas ei halua Ohjelmatilaussopimuksen jatkuvan määräaikaisen sopimuskauden jälkeen, asiakkaan tulee irtisanoa Ohjelmatilaussopimus vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen määräaikaisen sopimuskauden päättymistä.
Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus voidaan päättää noudattaen kahden (2) kuukauden irtisanomisaikaa.
Irtisanomiseen liittyvissä asioissa pyydämme teitä ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme 020 7699009 (0,084€/min) tai lähettämään kirjallisen irtisanomisilmoituksen osoitteeseen:
Oy Viasat Finland Ab
Metsänneidonkuja 6
02130 ESPOO
ÄÄNEN TAI TEKSTITYKSEN KIELEN VAIHTAMINEN
Voit vaihtaa katsomasi ohjelman äänen tai tekstityksen kielen, jos vaihtoehtoja on valittavissa. -Avaa äänen ja tekstityksen ponnahdusvalikko painamalla OPTIONS-painiketta. -Valitse Ääni tai Tekstitys ↑ ja ↓ -painikkeilla. -Muuta kieliasetusta ← ja → -painikkeilla. -Tallenna muutokset painamalla OK-painiketta. -Voit poistua valikosta tallentamatta muutoksia painamalla OPTIONS-painiketta uudelleen.
Voit muuttaa myös toissijaisen tekstityksen tai äänen kielen sateliittivastaanottimestasi seuraavasti:
-Paina kauko-ohjaimen MENU-painiketta, valitse Asetukset → Käyttäjän asetukset → Kieliasetukset.
-Valitse Äänen kieli 2 tai Tekstityskieli 2 ↑ ja ↓ -painikkeilla.
-Muuta kieliasetusta ← ja → -painikkeilla.
-Tallenna muutokset painamalla sinistä-painiketta kauko-ohjaimesta.
OHJELMAOPPAAN KÄYTTÄMINEN
Sateliittivastaanottimen elektronisessa ohjelmaoppaassa (EPG) on saatavilla olevien kanavien seitsemän seuraavan päivän ohjelmatiedot. Voit avata ohjelmaoppaan päävalikon painamalla kauko-ohjaimen MENU-painiketta.
Kanavien ohjelmatiedot löydät myös osoitteesta http://www.viasat.fi/tv-opas
OHJELMAKIRJASTO (VOD) (VIAPLAY)
Jos olet liittänyt sateliittivastaanottimesi internetiin, voit ladata ja katsella sisältöä aina, kun haluat. Palvelussa pääset käyttämään veloituksetta laajaa elokuva-arkistoa sekä katselemaan huikeita dokumentteja, uutisia, lastenohjelmia ja huippusarjoja. Vain uutuusvideovuokraamo on maksullinen. Maksullisten ohjelmien hinta näkyy TV-ruudulla. Ostamasi maksullinen sisältö veloitetaan seuraavassa laskussa. Voit avata VOD-päänäytön painamalla kaukosäätimen VOD-painiketta.
MITÄ TAPAHTUU TILAUKSEN JÄLKEEN?
- Asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä seuraavana arkipäivänä käydäkseen läpi asennusmahdollisuuden ja mikäli havaittavia esteitä ei asennukselle löydy, laitamme tilauksen eteenpäin asentajalle.
- Asentaja on sinuun yhteydessä 1-2 arkipäivän sisällä sopiakseen asennusajankohdasta. Halutessasi saat asennuksen jo 5 arkipäivän päähän.
- Asentaja tuo asennuskäynnin yhteydessä tervetulopaketin asiakaspalvelusta, joka pitää sisällään ohjelmakatselukortin ja hyödyllistä tietoa Viasatin ohjelmistosta ja tarjonnasta. Mukana saat myös sopimusehdot.
VIASATIN SATELLIITTIASIAKKAANA MINULLE KUULUU PAKETTIINI VIAPLAY.FI PALVELUN SISÄLTÖ KOKONAISUUDESSAAN TAI OSIN. KUINKA PÄÄSEN KÄYTTÄMÄÄN KYSEISTÄ PALVELUA?
Viaplay.fi palvelun rekisteröinti tulee tehdä osoitteessa www.viaplay.fi. Rekisteröintiä varten tarvitset asiakasnumeron, postinumeron ja voimassa olevan sähköpostiosoitteen. Viaplay.fi palvelun käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite ja salasanana aikaisemmin antamanne salasana. Rekisteröinnin jälkeen pääset kirjautumaan palveluun sisään osoitteessa www.viaplay.fi.
Viaplay kulkee mukanasi - voit myös ladata ohjelmia valmiiksi ja katsoa niitä offline-tilassa kuten lentokoneessa. Kaikki Viaplay-palvelua tukevat laitteet löytyvät täältä: www.viaplay.fi.
MITÄ SISÄLTÖÄ NÄEN VELOITUKSETTA VIAPLAYSSA HD-BOKSILLA?
Viaplayssa pääset käyttämään veloituksetta n. 1000 elokuvan elokuva-arkistoa sekä katselemaan huikeita dokumentteja, uutisia, lastenohjelmia ja huippusarjoja. Vain uutuusvideovuokraamo on maksullinen.
MITEN VOIN VASTAANOTTAA ANTENNIVERKON VAPAITA KANAVIA?
Antenniverkon vapaiden kanavien vastaanottoa varten sinulla tulee olla USB-väylään kiinnitettävä antenniviritin. Antennivirittimen saat tilaamalla sen suoraan asiakaspalvelustamme.
Kanavat vastaanotetaan asiakkaan oman antenniverkon kautta. Katso lisää asennuksesta kohdasta "Asennus".
Vastaanotto on toistaiseksi mahdollista vain Samsung SMT-S7140 vastaanottimella.
HALUAN MUUTTAA LASKUNI E- LASKUKSI. MITÄ MINUN TULEE TEHDÄ.
Voitte muutta laskun e-laskuksi verkkopankin kautta. Maksaessanne Viasatin laskua verkkopankki myös ehdottaa laskun muuttamista e-laskuksi. Lisätietoja e-laskutuksesta saatte myös pankinne verkkosivustolta.
MITEN LASKUTUS HD-BOKSILLA TOIMIVAN VIAPLAYN VUOKRALEFFOISTA TAPAHTUU?
HD-boksilla toimivien vuokraleffojen laskutus tapahtuu Viasat-kanavapaketin laskutuksen yhteydessä.
Videovuokraamosta löydät markkinoiden uusimmat ja kovimmat elokuvat. Elokuvien hinnat alkavat yhdestä eurosta kpl. Voit ladata niin monta vuokraelokuvaa kuin haluat, mutta maksu muodostuu vasta sitten, kun olet alkanut katsoa elokuvaa. Voit siis ladata vaikka 5 elokuvaa, mutta katsoa vain yhden ja vain yhdestä tällöin muodostuu lasku. Elokuvan ostettuasi voit aloittaa sen katselun milloin haluat, mutta kun olet alkanut katsoa elokuvaa, sinulla on 24 tuntia aikaa katsella sitä ennen vuokra-ajan umpeutumista. Ladattujen elokuvien katselu ei edellytä satelliittisignaalia, joten voit ottaa digiboksisi mukaan vaikka mökille viikonlopuksi.
MISTÄ SAAN LISÄTIETOA KANAVIEN SISÄLLÖSTÄ?
Internet-sivuiltamme osoitteesta http://www.viasat.fi kohdasta Viasat Kanavat, löytyvät kanavakuvaukset antavat yleisen kuvan kanavien sisällöstä. Kanavakuvaukset tulevat esiin kursorin ollessa kanavan päällä.
MITÄ ASENNUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN?
- Satelliittilautasen kiinteä asennus kiinteistön Etelän puoleiselle seinälle maksimissaan kolmeen metriin.
- Kaapelin veto laitteistolle helpointa reittiä pitkin, niin ulko- kuin sisäpinnalla.
- Läpivientien tiivistys
- Laitteen / laitteiden kytkentä televisioon / televisioihin
- Kanavien ja mahdollisen ohjelmistoversion lataus
- Oheistus, kuinka laittaa digiboksi päälle ja kuinka vaihtaa kanavaa
- Viaplay –ohjeistus ja elokuvan lataaminen
- Asennustakuu 1 vuotta. Asennustakuu ei kata sitä, että puut kasvavat tai rakennuksia rakennetaan signaalin tielle.
MITÄ TAPAHTUU ASENNUSHETKELLÄ?
- Postissa saamasi ohjelmakatselukortti tulee antaa asentajalle asennushetkellä.
- Asentaja asentaa kaikki tilaukseen kuuluvat laitteet, virittää kanavat ja aktivoi kortin ja palvelut.
- Kortin voi aktivoida kahdella eri tavalla: a) Rekisteröidy Viasatin omille sivuille osoitteessa viasat.fi/omatsivut. Kirjaudu sisään palveluun ja valitse kohta ”Aktivoi digiboksi”. Syötä kortin numero ja vastaanottajan stb-id (digiboksin id numero), jotka näkyvät televisiovastaanottimessasi ja paina ”Lähetä”. Kanavat aukeavat välittömästi. b) Soittamalla Viasatin kortin aktivointinumeroon 09-4249 7700. Valitse valikosta ”2”. Syötä palveluun kortin numero ja digiboksin numero, jotka näkyvät televisiovastaanottimessasi.
- Kun digiboksi on aktivoitu kortin kanssa opastaa asentaja vielä Viaplayn käyttämisessä. Palveluun pääsee sisään kaukosäätimen VOD-painikkeella. Viaplay-palvelun käyttöönotto vaatii internet-yhteyden ja perus-HD boksilla USB-muistitikun.
- Asentaja vie pois kaikki roskat, jotka ovat syntyneet asennuksessa.
- Kaikki on valmista ja katselunautinto voi alkaa.
LASKUNI ON SUUREMPI KUIN ODOTIN. MIKSI?
Viasat laskuttaa kuukausimaksut etukäteen valitsemasi laskutuskauden mukaisesti. Valittavat laskutuskaudet ovat 3kk, 6kk ja 12kk. E-laskusopimuksissa voit myös maksaa tilauksen 1kk jaksoissa. Jos kyseessä on ensimmäinen lasku, niin se pitää sisällään avausmaksun, korttimaksun, mahdollisesti valitsemasi digiboksin hinnan sekä ja valitsemasi laskutusjakson mukaiset kuukausimaksut. Viasat perii laskutuslisän jokaisesta lähetetystä laskusta ja maksumuistutuksesta. Jos signaali on katkennut maksamatta jääneen laskun takia Viasat perii sulkemismaksun.
MINULLA ON KÄYTÖSSÄ MOKKULA AINOANA NETTILIITTYMÄNÄ. VOINKO KÄYTTÄÄ VIAPLAY-PALVELUA DIGIBOKSIN KAUTTA?
Kyllä voit. Voit tilata asiakaspalvelustamme 4G/3G-reitittimen. Liittämällä mokkulan tähän reitittimeen ja reitittimen digiboksiin, saat Viaplay-palvelut käyttöösi digiboksin kautta. Saat reitittimestä muodostettua myös langattoman verkon, johon saat yhteyden muilta laitteilta, kuten tietokoneeltasi.
MINULLA ON KÄYTÖSSÄ VIAPLAY PALVELU HD BOKSILLA. ONKO PALVELUA MAHDOLLISTA KÄYTTÄÄ ILMAN KAAPELIA.
Jos et halua tai voi kytkeä Internet-kaapelia laajakaistaliitännästä tai modeemista digiboksiin, tarjolla on täydellinen vaihtoehto – langaton päätelaite. Näin voit liittää Viasat-boksisi laajakaistaan täysin ilman johtoja, Viasatin langattomien päätelaitteiden avulla. Langattomat päätelaitteet toimitetaan aina pareittain, joista toinen liitetään modeemiin/reitittimeen ja toinen digiboksiin. Asennus on helppoa. Kytke vain päätelaitteet kiinni digibokseihin, niihin virta päälle ja langaton liitäntä on valmis. Elokuvan katselu voi alkaa.
MISTÄ JOHTUU, ETTÄ MINULLE TULI KORTTIVUOKRALASKU VAIKKA SOPIMUKSENI ON TAUOLLA?
Korttivuokra laskutetaan koko sopimusajalta tai kunnes katselukortti palautuu sopimuksen loputtua asiakaspalveluumme. Myös taukoajalta tulee korttivuokra maksettavaksi.
DISNEY XD LÄHETYKSET LOPPUU 31.12.2020
Disney lopettaa lähetykset kaikissa Pohjoismaissa Disney XD kanavalla 31.12.2020 ja panostaa jatkossa muiden kanaviensa sisältöön.
MONTAKO VIRITINTÄ USB-ANTENNIVIRITTIMESSÄ ON JA KUINKA MONTAA KANAVAA VOIN TALLENTAA/KATSOA?
USB-antennivirittimessä on yksi viritin, joten voit katsoa ja tallentaa yhtä kanavaa kerrallaan. Jos katsot yhtä antennikanavaa, et voi tallentaa toista tai toisinpäin. Voit kuitenkin katsoa ja tallentaa satelliittikanavia kuten ennenkin.
MITÄ KANAVIA VOIN VASTAANOTTAA USB-ANTENNIVIRITTIMELLÄ?
Viasatin tallentava digiboksi Samsung 7140 on päivitetty uudella ohjelmistoversiolla, joka mahdollistaa kaikkien saatavilla olevien antenniverkon vapaiden kanavien vastaanoton. Nyt voit siis katsella kaikkia suosittuja antenniverkon kanavia; YLE1, YLE2, MTV3, Nelonen, Yle Fem, Sub, Yle Teema, Liv, Jim, TV5, Kutonen, FOX ja AVA suoraan Viasatin satelliittidigiboksin kautta.
MITEN VOIN TALLENTAA ANTENNIVERKON VAPAITA KANAVIA?
Antenniverkon vapaiden kanavien tallennus onnistuu manuaalisesti seuraavasta valikosta Menu > Kalenteri > Ajastaminen. Sieltä sinun tulee valita kanava (antenniverkon kanavat löytyvät kanavapaikoilta 600 alkaen), päivä, aloitusajankohta ja kesto. Voit myös valita ajastuskerran
- Kerran = ainoastaan kertatallennus
- Päivittäin = Tallennus toistuu joka päivä samaan aikaan
- Viikottain = Tallennus toistuu kerran viikossa
- Viikonpäivät = Tallennus toistuu jokaisena arkipäivänä samaan aikaan
VIASAT SATELLIITTIASIAKKAIDEN ASIAKASPALVELU
Email: asiakaspalvelu@viasat.fi
Postiosoite:
Viasat Asiakaspalvelu
Metsänneidonkuja 6,02130 ESPOO
TILAA VIASAT
Jos olet Elisa Viihde Aition asiakas ja haluat aktivoida Viaplayn, tulee sinun olla yhteydessä suoraan Elisan tai Viaplayn asiakaspalveluun.
TIEDOTUS- JA SUHDETOIMINTA
Maja Wikman Ulrich
email: maja.wikman.ulrich@allente.tv
puh: +46 736 992 665